Modern History of Political Thought is a subject about the main trends of political philosophy in the modern era based on a logical relationship between the emergent ideologies about politics that came after the old and medieval ages, during the old civilizations and that concerned the Roman political structure, the Christian Political Philosophy, the Islamic political Philosophy.

The focus in this subject is about the European Renaissance, the European Enlightenment and the Islamic modern political thought besides the liberal, socialist and nationalist ideologies.

This course entitled with “Modern History of Political Thought” enables you to be familiar with the necessary tools that lead to the mastery of historical analysis that is based on political philosophy.


Building upon the theoretical foundations established in the first semester, this second-semester course delves deeper into the practical application of economic theories to real-world economic activity and contemporary issues. Students will explore the dynamics of economic systems, analyzing the factors influencing production, distribution, and consumption of goods and services.

History of political thought 2 is a course that is designed, in the 2nd semester to acquaint students with the relevant political thoughts in ancient and medieval ages. It is divided into 3 parts; they include an introduction to essential modern political thought from the renaissance European Era and the major thinkers. In addition, the philosophers of the Enlightenment, then the Islamic political thought in the modern era. The socialist political philosophy and Models of modern socialist thought.


يتتبع هذا المساق زمنيا التراث الفكري المرتبط بظاهرة السلطة عند مفكري وفلاسفة العصور الحديثة والمعاصرة ، ويبدأ بانتهاء العصور الوسطى خاصة مع تراجع سلطة الكنيسة الزمنية في القرن السادس عشر بعد حركة الاصلاح الديني التي قام بها المصلحيين أمثال :مارتن لوثر وجون كالفن والتي نجم عنها تعزيز سلطة الملوك المطلقة وبداية مفهوم السيادة مع جون بودان والتي نجم عنها الاستبداد والحكم المطلق خلال القرن السابع عشر وكذا مركزية الدول في حين عرف القرن الثامن عشر بعصر الانوار حيث اعتمد فلاسفته على العقل في تحليل الواقع ونقد تناقضات المجتمع مقدما مفاهيم جديدة كالحرية والفردية والسعادة  تمثلت في الحقوق الطبيعية مسهما في اثراء التراث الاوروبي بنظريات جديدة في الفكر السياسي تمثلت في نظريات العقد الاجتماعي التي اسست للسلطة السياسية على مشروعية تعاقدية منظمة للحريات والحقوق ووقفت هذه النظرية عند   كل من  جون لوك و روسو في وجه الملكية المطلقة المستندة على الحق الاالهي للملوك