I. Sexual Diversity in Human Societies
Sexual diversity examines how various societies understand and express gender and sexual identities, focusing on the influence of cultural, religious, and social factors. Anthropologists study how different cultures interpret and express gender roles and sexual orientations, offering insights into the social construction of gender. Understanding sexual diversity is crucial in anthropology as it reveals how diverse societies navigate gender and sexual norms, providing a broader perspective on human behavior and identity across cultures.
II. Historical Anthropology
Historical anthropology combines anthropological analysis with historical research to explore the social and cultural changes in past societies. By examining how past events, traditions, and interactions have shaped present social structures, historical anthropology provides a deeper understanding of human behavior over time. Unlike traditional history, which often focuses on political and economic events, historical anthropology integrates cultural analysis with historical data, emphasizing the role of human social behavior in shaping societies.
III. Rites of Passage
Rites of passage are ceremonies that mark important transitions in a person’s life, such as birth, puberty, marriage, and death. These rituals help individuals navigate significant life changes while reinforcing social roles and community bonds. By studying rites of passage, anthropologists gain insight into how different cultures structure social integration and collective identity. Examples of rites of passage include coming-of-age ceremonies, weddings, and funerals, each symbolizing a pivotal moment in an individual’s life and their connection to the community.
- Trainer/in: Mustapha Tiliouine

جامعة وهران 2
كلية العلوم الانسانية والاجتماعية
عنوان الماستر : سنة اولى ماستر تربوي
عنوان الماستر : سنة اولى ماستر تربوي
مقياس: التربية المقارنة
الفئة المستهدفة: ماستر 1
تخصص: علم الاجتماع التربية
اسم الوحدة: الوحدة الأساسية
الرصيد: 05
المعامل: 02طريقة التقييم : متواصل + امتحان
السنة الجامعية :2020 / 2021
- أهداف التعليم :
تعريف الطالب بمختلف الاننظمة التربوية في العالم و العربي ، و إكسابه القدرة على التمييز هذه الأنظمة و الاستفادة من المعارف لفهم واقعه ،
- المعارف المسبقة المطلوبة : ( وصف تفصيلي للمعرف المطلوبة و التي تمكن الطالب من مواصلة هذا التعليم ، سكرين على الأكثر )
محــتوى المادة :
أولا : ماهية التربية المقارنة
1 التعريف و المفهوم
2 أهداف التربية المقارنة
3 النشوء و التطور :
_ مرحلة القرن 19
مرحلة النصف الأول من القرن العشرين
_ مرحلة الحالي من الواحد و العشرين
ثانيا : نظريات و اتجاهات التربية المقارنة
الاتجاهات الكلاسيكية
في التعليم ما قبل المدرسي
في تعليم الازامي
في تعليم الثانوي
الاتجاهات الحديثة :
في تعليم ما قبل المدرسي
في تعليم الالزامي
في تعليم الثانوية
في التعليم الازامي
في التعليم الثانوية
3 البحث العلمي في التربية المقارنة و تطورها
النقل و الاستعارة
القوى و العوامل
المنهجية العلمية " جورج بيريداي "
ثالثا : تطبيقات التربية المقارنة في الجزائر
التعليم التحضيري : مقارنة بين الجزائر و أمريكا
التعليم الازامي مقارنة بين الجزائر – فرنسا و أمريكا
التعليم الثانوية مقارنة بين الجزائر – فرنسا و أمريكا
رابعا : تطبيقات التربية المقارنة في الجزائر على المستوى التعليم العالي
تطور التعليم الجامعي
الاتجاهات المعاصرة في تعليم الجامعي
تطبيقات التربية المقارنة على التعليم الجامعي ، نموذج الجزائر و اليابان
- Manager/in: ISMAHANE BOUCHIKHAOUI
مناهج البحث في التربية : منهج الاستعارة — منهج القوى و العومل — المنهج العلمي
*الدراسات المنطقية : جمع المعلومات التعليمية — تفسير المعلومات
*الدراسات المقارنة : اهمية فرض الفروض — اختيار الحلات في الجراسة المقارنة — دراسة بعض المشكلات في التربية المقارنة
*السمات العاملة للتعليم في بعض البلدان العربية- Manager/in: ISMAHANE BOUCHIKHAOUI